10 observaciones personales sobre ROMA por Guillermo del Toro @TheRealGDT

Compartir
  • 5
    Shares


10 observaciones personales sobre ROMA por Guillermo del Toro

(For english scroll down)

1) Para mi, el Plano incial sugiere que la Tierra (el piso infestado de mierda) y el Cielo (el avion) estaran siempre lejos pero el agua los revela y une brevemente, como un espejo. En ROMA las verdades las revela el agua.

2) Estos planos de existencia, como la separación de clases en la casa, no se puede zanjar fácilmente . Habra momentos en que la familia se “acerque” pero serán pasajeros: “Nos salvo Cleo” y casi de inmediato: “Me preparas un licuado de plátano?”

3) En mi opinión el “silencio” de Cleo es usado como herramienta dramática para el arco de su historia y nos lleva a revelar su dolor más íntimo- revelado por el agua- “No quería que naciera”. Cleo se calla y sofoca su emoción y culmina en esta explosión.

4) Un momento clave, orquestado con enorme precisión por Cuaron es el momento en que a Cleo se le rompe la fuente justo en el momento del Halconazo y cuando Fermin entra con la pistola y la camiseta de “Amor es…” Su bebé nace muerto.

5) ROMA es, en todo sentido, una pintura mural, un fresco enorme. Lo anuncia así el uso de angulares y de elaborados dollies laterales. Cuaron cifra su dramaturgia en imagen y sonido. Todo esta ahi.

6) Me parece que esta poco difundido el hecho de que Cuaron y Eugenio Caballero reconstruyeron en un lote enorme, varias cuadras de la ciudad de Mexico- con banquetas, lamparas, asfalto, tiendas, etc, etc. Un logro titánico.

7) ROMA no presenta solo dos clases sociales- las barreras están estratificadas entre la familia y los terratenientes de apellido extranjero y aun entre Fermin y Cleo. Esto es patente cuando el la insulta en el campo de entrenamiento.

8) Si ROMA cifra su narrativa en imagen y sonido, la pista sonora -escuchada en cine- es dinámica, envolvente y sutil- pero precisa.

9) Cuaron parece sugerir que todo es ciclico: Por eso, quizá, Pepe recuerda otras vidas en que perteneció a clases y profesiones diferentes. Todo viene y va: solidaridad, amor, la vida… y solo a veces nos podemos abrazar junto al océano.

10) La imagen final rima con la inicial. Una vez mas tierra y cielo. Solo Cleo puede transitar entre ellos. Con la esencia que le permitió superar la prueba de Zovek. La cinta abre mirando hacia abajo y cierra mirando hacia arriba- pero el avión y el cielo, siempre estarán lejos.

 

 

10 personal musings about ROMA by Guillermo del Toro, as published by @TheRealGDT himself

1) The opening shot suggests that earth (the shit-infested ground) and heaven (the plane) are irreconcilably far even if they are joined -momentarily- and revealed, by water (the reflection). All truths in ROMA are revealed by water.

2) These planes of existence, like the separation within classes in the household cannot be broached.   The moments the family comes “closer” are fleeting… “She saved our lives” is promptly followed by “Can you make me a banana shake?”

3) In my view, Cleo’s “silence” is used as a tool for her dramatic arch- that leads to her most intimate pain being revealed, by water – again-  after the Ocean rescue: “I didn’t want her to be born” Cleo surpasses and holds her emotions in silence until they finally pour out

4) One key moment, precisely crafted is Cuaron’s choice to have Cleo’s water break just as the violence explodes and her boyfriend breaks into the store holding both a gun and a “Love Is…” T shirt.  The baby will be stillborn.

5) In every sense, ROMA is a Fresco, a Mural, not a portrait. Not only the way it is lensed but the way it “scrolls” with long lateral dollies. The audio visual information (context, social unrest, factions & politics / morals of the time) exists within the frame to be read.

6) It seems to me that the fact that Cuaron and Eugenio Caballero BUILT several blocks (!) of Mexico City in a giant backlot (sidewalk, lampposts, stores, asphalted streets, etc) is not well-known. This is a titanic achievement.

7) The Class stratas are represented in the film not only in the family but within the family and the land-owning relatives and even between Fermin and Cleo- when he insults her in the practice field.

8) ROMA cyphers much of its filmic storytelling through image and sound. When viewed in a theatre, it has one of the most dynamic surround mixes. Subtle but precise.

9) Everything is cyclical. That’s why Pepe remembers past lives in which he has belonged to different classes, different professions. Things come and go- life, solidarity, love. In our loneliness we can only embrace oh, so briefly by the sea.

10) The final image rhymes perfectly with the opening. Once again, earth and heaven. Only Cleo can transit between both. Like she demonstrates in the Zovek scene, only she has grace. We open the film looking down, we close looking up- but the sky, the plane, is always far away.

Cuaron often uses the Ocean in a metaphorical way: Children of Men, Roma, Y Tu Mama Tambien, etc.

And the great ending of Gravity…  The studio was pressuring Alfonso to “show” helicopters in the sky, coming to rescue Sandra Bullock’s character. He said “no”. Emerging from the water was the triumph, touching the earth- standing…

The studio then said: “Ok what about hearing the helicopters?” Alfonso, once more, said “no”.  The studio then suggested adding a radio giving her coordinates, promising help. Alfonso said “no”.  Once more an ending made of Air, land and water.

Photo by

https://www.amazon.com/Fellini-Truffaut-Bunuel-Cuaron-T-shirt/dp/B07ML49FL5/ref=sr_1_1?s=apparel&ie=UTF8&qid=1546902780&sr=1-1&nodeID=7141123011&psd=1&customId=B07537TYTF&th=1



Compartir
  • 5
    Shares

Comentarios: